Digitale filmfestivaler

Dagens utfordringer

Kinoer og kulturhus er enten stengte, eller har store problemer med å fylle de få setene de får lov til å selge.

Filmfestivaler baserer seg i veldig stor grad på samarbeid med kinoer, og har gjerne etablert dette over mange år. Publikum forventer at festivalene fortsetter, men for de som driver festivalene er det ikke like selvsagt. 

Det er ingen hemmelighet at filmfestivaler ikke tjener så mye penger i utgangspunktet; få går med overskudd, og alle er avhengig av støtte fra det offentlige. Denne støtten er sjeldent stor i utgangspunktet, og skuffende liten nå som korona gjennomsyrer den nye virkeligheten.

For å holde hodet over vannet må filmfestivalene tilpasse seg denne nye virkeligheten, og det har mange gjort. Det er dog ikke like enkelt for alle. Det er ikke alle festivaler som har en etablert teknisk avdeling som kan hive seg rundt, utforske og teste nye løsninger, og finne noe som faktisk fungerer for sin festival.

 

Tilpassing

Når restriksjonene letter og vi går tilbake til normalen, kan ingen gi noen garanti på. Filmfestivalen må tilpasse seg.

En digital filmfestival høres for noen skummelt ut, og det kan virke dyrt å måtte ut med hundretusenvis av kroner for en plattform man ikke har noe forhold til, og hva med alle de nye vanskelige spørsmålene som dukker opp?

Hvordan skal man nå sitt kjære publikum?
Hvordan ser en digital filmfestival ut?
Hva med billetter, filmleie, markedsføring, kommunikasjon med publikum?

Alt dette finnes det svar på – vi i Pretty Sweet gjør dette i skrivende stund for tredje gang. Hver gang er det noe nytt, for ingen festivaler er like. Hver gang blir det litt enklere, og vi har til og med funnet noen helt klare fordeler med digitale festivaler.

 

Erfaringene

Vår erfaring er at en digital festival er utfordrende, men verdt det.

Man får nye muligheter til å spre det glade budskap, nå nytt publikum.
Når man har satt opp sin digitale versjon så er det enkelt å drifte den videre.

Det er mange nye hensyn å ta, og spesielt hvis man planlegger for en «hybrid-festival», som er å gjennomføre både en fysisk og digital festival.

Hvis du tenker å ha en digital festival som backup i tilfelle den fysiske går i vasken på grunn av restriksjoner, så er du ikke alene om det.

Det var det Film fra sør gjorde i år (2020), noe vi i Pretty Sweet hjalp til med. Vi ble hyret med ansvar for den digitale plattformen i sin helhet, samt rådføring på alle digitale arrangement.
Den digitale versjonen skulle være et supplement med tjue filmer tilgjengelig, til den ellers store festivalen i Oslo. To uker før festivalstart fikk vi beskjeden om at kinoene i Oslo måtte stenge ned, og siden dette var en fredag, så satte vi naturligvis tacoen i halsen. Vi måtte hive oss rundt; det var nå kun den digitale plattformen som gjaldt. At vi allerede hadde planlagt å bruke den digitale plattformen i en mindre skala, gjorde at det var enklere å heldigitalisere festivalen – selv om det var mye jobb. For oss i Pretty Sweet ble det andre gang vi måtte være med på å heldigitalisere en filmfestival; først da alt med korona var nytt og usikkert og Kortfilmfestivalen skulle opp på beina, og så den store omveltningen på kort varsel med Film fra sør. Vi føler oss derfor godt rustet for dette arbeidet – hva enn som skulle komme av restriksjoner og begrensninger.

Filmbehandling

Fyll ut detaljene, så tar vi kontakt innen kort tid!

Takk for at du kontaktet oss

Vi svarer deg innen kort tid

Pretty Sweet